کلینیک زیبایی دنیا تجاسم

آبرسانی پوست برای داشتن پوست شفاف

هیدراته کردن پوست

آب اکسیر (نه چندان) اسرارآمیز برای سلامتی است. همه ما می‌دانیم که نوشیدن مقدار زیادی آب باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشیم، اما آیا در مورد آبرسانی پوست هم به همان اندازه آگاه هستیم؟ رطوبت، آب سخت، تهویه مطبوع و رژیم غذایی ما همگی می‌توانند نقش کمی در تامین رطوبت حیاتی پوست ما داشته باشند.

جای هیچگونه نگرانی نیست، راه حلی برای این مشکل وجود داد! از ماسک صورت آبرسان گرفته تا بهترین روش برای آبرسانی پوست از داخل به بیرون، می‌توانند راه حل‌های مناسبی برای آبرسانی پوست باشند.

علل دهیدراته شدن پوست

از طرف دیگر،  دهیدراته شدن (کم آبی) پوست یک بیماری پوستی محسوب می‌شود. این بیماری ناشی از عناصر خارجی (تغییرات آب و هوایی و فصلی)، رژیم غذایی ناسالم (عدم مصرف مواد غذایی تازه) و انتخاب شیوه زندگی (مصرف کافئین) است. همه این عوامل باعث کم شدن میزان آب پوست شما و کاهش شادابی و طراوت آن می‌شوند. یک نکته مهم و اساسی این است که منظور از دهیدراته شدن پوست کمبود آب است، نه کمبود چربی. حتی انواع پوست چرب نیز می‌توانند دهیدراته شوند. خوشبختانه، کم آبی پوست موقتی است و با ترکیبی از درمان‌های موضعی و تغییر سبک زندگی می‌توان آن را درمان کرد.

4 علامت پوست دهیدراته

مطمئن نیستید که آیا پوست شما دچار کمبود آب شده است یا کمبود چربی؟ در اینجا چهار علامت وجود دارد که نشان می‌دهد پوست شما دچار کم‌آبی شده است:

خارش پوست

آیا تا به حال پس از بازگشت از اسکی یا ساحل احساس خارش در پوست خود داشته‌اید؟ عناصر خارجی مانند باد و تغییرات شدید دما می‌توانند رطوبت موجود در لایه بیرونی پوست شما را کاهش دهند و باعث ایجاد احساس سستی و خارش شوند. این حالت، بدون در نظر گرفتن مقدار چربی موجود در سطح پوست، اغلب با پوسته پوسته شدن همراه است.

افزایش حساسیت

یکی از بزرگترین عواقب دهیدراته شدن پوست، افزایش حساسیت است. “کمبود چربی و کم آبی دو عامل مهم در حساس شدن پوست هستند.” هنگامی که سد رطوبتی پوست شما دچار مشکل شود، نمی‌تواند به درستی از ورود مواد حساسیت‌زای خارجی جلوگیری کند. در نتیجه، مواد تحریک کننده مانند باکتری و آلودگی می‌توانند به بیرونی‌ترین لایه آن نفوذ کنند و علائمی مانند قرمزی، خارش و سوزش را ایجاد کنند.

کدر شدن پوست

آیا ظاهر کلی پوست شما کدر و خسته است؟ کم آبی بدن بر توانایی پوست شما در انجام عملکردهای اساسی مانند چرخه سلولی تأثیر می‌گذارد. پوست شما بدون آبرسانی کافی، لایه بیرونی خود را به اندازه کافی دفع نمی‌کند و در نتیجه سلول‌های مرده روی سطح آن جمع می‌شوند. این اتفاق به مسدود شدن منافذ پوست، احتقان، و تیره و کدر شدن چهره کمک می‌کند.

خطوط و چروک‌های ریز

به آرامی پوست روی گونه خود را نیشگون بگیرید. اگر خطوط ریزی روی آن ایجاد شد یعنی بدن شما کم آب است. پوست کم آب علائم پیری پوست را خیلی سریع‌تر نشان می‌دهد. با این حال، بر خلاف خط لبخند و یا خطوط دور چشم، این چین و چروک‌ها به صورت شبکه‌ای از خطوط ریز و مثلثی ریز ظاهر می‌شوند.

اهمیت آبرسانی پوست چیست؟

از دیدگاه آرایشی، یک چهره هیدراته شفاف‌تر، سالم و جوان به نظر می‌رسد. آبرسانی کافی به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و در نتیجه باعث کاهش چین و چروک می‌شود. علاوه بر این، پوست هیدراته به مبارزه با چربی پوست کمک می‌کند. پوست خشک چربی بیشتری تولید می‌کند زیرا می‌خواهد از این طریق کمبود رطوبت را جبران کند. بسیاری از افراد بر این باورند که بهترین راه برای کاهش چربی پوست، خشک کردن آن است (با استفاده از مواد خشک کننده و پاک کننده‌های صورت)، اما این یک تصور غلط است. این کار اغلب منجر به ایجاد یک سیکل معیوب بلند مدت می‌شود که به راحتی قابل درمان است.

پوست کم آب در مقابل تحریک کننده‌های محیطی نیز مقاومت کمتری دارد. هنگامی که پوست شما کاملاً مرطوب است، می‌تواند سموم را به راحتی از بدن دفع کند زیرا سلول‌های شما حداکثر رطوبت مورد نیاز خود را برای بهبود عملکرد خود به دست می‌آورند.

تفاوت بین آبرسان و مرطوب کننده

آب نقش اساسی در سالم ماندن پوست، صافی و درخشندگی آن دارد، بنابراین ممکن است این تصور ایجاد شود که تمام راه‌های مراقبت از پوست شامل استفاده از محصولاتی است که نوید مرطوب کنندگی و آبرسانی پوست را می‌دهند. اما چیزی که بسیاری از ما ممکن است متوجه آن نباشیم این است که اگرچه این محصولات اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما در واقع دقیقاً یکسان نیستند. درست است که هر دوی این محصولات در تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست بسیار مهم هستند، اما دانستن تفاوت این دو به شما کمک می‌کند تا با توجه به نیاز خاص پوست خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها هر دو بر روی تامین آب مورد نیاز پوست برای مقابله با خشکی و کمبود آب بدن که نشانه‌های زودرس پیری و آسیب‌های زیست محیطی هستند، تمرکز می‌کنند. با این حال، تفاوت این دو بیشتر در نحوه دستیابی به این نتایج است.

“هیدراتاسیون (آبرسانی) به محتوای آب درون سلول‌ها اشاره می‌کند که باعث تورم، چاقی و حالت ارتجاعی پوست می‌شود و می‌تواند نور را منعکس کند. اگر آب از سلول خارج شود، سلول‌ها دچار کم‌آبی شده، خشک و چروکیده می‌شوند و در نتیجه پوست کدر می‌شود. این بدان معنی است که هنگام استفاده از آبرسان موضعی، آب را به سلول‌های خود تزریق می‌کنید و توانایی پوست خود را در جذب رطوبت و مواد مغذی بهبود می‌بخشید.

اما مرطوب کننده آب و رطوبت را در پوست به دام می‌اندازد و آن را محبوس می‌کند و از این طریق سد محافظی را برای جلوگیری از کاهش رطوبت و کمک به حفظ پوست نرم و صاف ایجاد می‌کند.

چگونه تشخیص دهیم که به مرطوب کننده احتیاج داریم یا آبرسان یا هردو؟

اگر پوست شما خشک است، به نظر می‌رسد که استفاده از مرطوب کننده تنها چیزی است که برای بازگرداندن ظاهر شفاف و درخشش جوانی خود احتیاج دارید. اما گاهی اوقات ممکن است که پوست شما خشک نباشد اما دچار کمبود آب شده باشد. اگر مورد دوم صحیح باشد، آبرسان مشکل شما را برطرف خواهد کرد.

برای تشخیص خشک یا کم آب بودن پوست، باید به وضعیت پوست خود توجه کنید. پوست به طور طبیعی دارای یک سد چربی است که خود را از آسیب و از بین رفتن آب محافظت می‌کند. اگر پوست شما مستعد ابتلا به خشکی و پوسته پوسته شدن است، نشان دهنده آن است که پوست شما به اندازه کافی سلول‌های لیپیدی برای ایجاد یک سد محافظتی تولید نمی‌کند و در نتیجه پوست شما قادر به محبوس کردن رطوبت نیست. اینجاست که مرطوب کننده‌ها وارد می‌شوند.

کار یک مرطوب کننده کاهش میزان تبخیر آب از پوست است تا اتلاف رطوبت ترانس اپی‌درمال را به حداقل برساند. آن‌ها رطوبت را قفل می‌کنند و به دام می‌اندازند. مرطوب کننده‌های حاوی Retin A در زمستان و به ویژه برای پوست‌هایی که خشک شده یا پس از انجام لایه برداری شیمیایی پوسته پوسته شده‌اند، مفید هستند.

اما اگر با یک چهره کدر و تیره مواجه هستید و خطوط ریز و چین و چروک‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، ممکن است پوست شما با کمبود آب بدن روبرو شده باشد. پوست دهیدراته نشان می‌دهد که آب به سلول‌ها نرسیده و سلول‌ها تشنه هستند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سلول‌ها حجم خود را از دست می‌دهند و کوچک و چروک می‌شوند. ما می‌توانیم پوست هیدراته اما خشک و یا پوست چرب اما دهیدراته داشته باشیم. در حالت ایده‌آل، ما سلول‌های متورم و هیدراته و حجیمی را می‌خواهیم که رطوبت موضعی در آن‌ها قفل شده باشد.

بهترین راه آبرسانی پوست در خانه

برای رفع کم آبی پوست خود، باید هرروز و به طور مرتب ابهز پوست و سلامتی خود رسیدگی کنید. این به معنای آبرسانی از داخل و همچنین درمان کم آبی پوست به صورت موضعی است.

صورت خود را با یک پاک کننده ملایم و آب ولرم بشویید

بهترین راه برای تمیز کردن پوست‌های دهیدراته، استفاده از یک پاک کننده ملایم و آب ولرم است. پاک کننده‌هایی را انتخاب کنید که عاری از مواد افزودنی شیمیایی خشن و رایحه‌های مصنوعی باشند که می‌توانند رطوبت پوست را بگیرند و حساسیت آن را تشدید کنند. پزشکان فقط بهترین ترکیبات ارگانیک را مناسب می‌دانند و توصیه می‌کنند که از محصولات مراقبت پوستی که حاوی مواد شیمیایی مضر مانند پارابن اضافه شده، پترولاتوم، روغن‌های معدنی، پروپیلن گلیکول و سدیم لوریل هستند اجتناب کنید.

منبع : علیرضا افتخاری

اشتراک گذاری این مقاله در:

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *