کلینیک زیبایی دنیا تجاسم

10 نمونه از بهترین روش های درمان خانگی آکنه

آکنه پوست

پوست بازتابی از سلامت داخلی بدن ما است. درخشش و زیبایی پوست مسلما نشان دهنده سلامت درونی بدن ما است. مراقبت مناسب، هیدراتاسیون و رژیم غذایی سالم نیز می توانند در بهبود ظاهر پوست ما نقش داشته باشند. پوستی که دارای جوش های سر سیاه یا سر سفید است، آسیب اکسیداتیو، تغذیه نامناسب و عدم تعادل هورمونی را نشان می دهد. آکنه و جوش ده ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. این عارضه پوستی با شدت های مختلفی از خفیف تا شدید شیوع دارد و بیشتر در صورت، کمر، قفسه سینه و حتی بازوها دیده می شود. در صورت عدم درمان آکنه، این عارضه پوستی می تواند منجر به کاهش عزت نفس و ایجاد بافت اسکار شود. بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای کسب نتایج سریع تر از داروهای تجویزی و داروهای موضعی استفاده کنند. اما برخی نیز ترجیح می دهند که با مواد طبیعی که خطر کمتری دارند در دراز مدت ضایعات آکنه را کاهش دهند. بنابراین امکان درمان خانگی آکنه به کمک مواد طبیعی وجود دارد.

علاوه بر روغن های ضروری، پاک کننده های ملایم و تغذیه مناسب، بهترین روش های برای درمان خانگی آکنه هستند. با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید تا از روش های درمان خانگی آکنه اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

علل آکنه

علل اصلی آکنه شامل انسداد منافذ، تجمع باکتری، تولید بیش از حد چربی و سلول های مرده پوست می باشد. تحقیقات همچنین نشان می دهند که هورمون ها، رژیم غذایی، استرس و داروهای خاص از جمله کورتیکواستروئیدها، آندروژن ها، قرص های جلوگیری از بارداری و لیتیم نیز می توانند آکنه را بدتر کنند.

مطالعه ای که در Archives of Dermatological Research منتشر شده است به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا محرومیت از خواب، استرس و سایر جنبه های زندگی مدرن با شیوع آکنه در زنان بالغ مرتبط است؟ در حالی که اعتقاد بر این است که آکنه اغلب در طول سال های نوجوان ایجاد می شود، اما امروزه شاهد این موضوع هستیم که آکنه در حال حاضر بر میلیون ها زن بالغ که سابقه مشکلات پوستی را نداشته اند، تاثیر گذار است.

آکنه معمولا در زنان بالغ به دلیل تغییرات هورمونی و عدم تعادل در دوره چرخه قاعدگی یا هنگام ورود به یائسگی رخ می دهد. اما پزشکان معتقدند که سطح استرس بالا، فقدان خواب و رژیم غذایی نامناسب نیز باید به عنوان علل ریشه ای این مشکل مطرح شوند.

تخمین زده می شود 70 الی 90 درصد از بزرگسالان جوان، از هر دو جنس، از آکنه رنج می برند. ژنتیک، تغییر سطح هورمون و استرس، همه عوامل کمک کننده به بروز این ضایعات هستند. با این حال، اصطکاک ناشی از ورزش و کوله پشتی نیز می تواند پوست را بیشتر تحریک کند و منجر به ایجاد آکنه در چانه، پیشانی، فک و کمر شود.

مواد شیمیایی خشن در داروهایی که بدون نیاز به نسخه تهیه و یا توسط پزشک تجویز می شوند نیز می توانند موجب تحریک بیشتر شوند. این داروها معمولا برای استفاده مداوم طراحی نشده اند. این در حالی است که داروهای خانگی مناسبی برای جوش های سر سیاه و سر سفید در دسترس می باشد.

10 روش درمان خانگی آکنه

پوست هر فرد متفاوت از پوست افراد دیگر است. بنابراین در نظر داشته باشید که درمان آکنه در خانه نیازمند رویکرد چند رشته ای برای مراقبت و رژیم سالم است. گاهی روش های خانگی درمان آکنه باید با هم ترکیب شوند.

قبل از شروع معرفی این درمان ها به بزرگترین اشتباهات در درمان آکنه اشاره می کنیم:

  • دست زدن به آکنه لکه ایجاد می کند.
  • پاک کردن بیش از حد پوست با مواد شیمیایی خشن نیز موجب تشدید ضایعات می شود.
  • مراقبت موضعی از پوست برای مبارزه با آکنه ضروری است.
  • باید به پوست فرصت انطباق با مراقبت های جدید را بدهید.
  • هیدراته نگه داشتن پوست اهمیت زیادی در طول روند درمان دارد.
  • آکنه را باید از داخل و خارج بدن درمان کنید.

هنگامی که بهترین ترکیب را برای درمان خانگی آکنه پیدا می کنید برای حصول نتیجه باید برنامه شخصی طرح ریزی کرده و به آن پایبند باشید.

پاک کننده ملایم

از بین بردن جوش های سخت، جوش سر سیاه و سرسفید با پاکسازی کامل، اما ملایم شروع می شود. سعی کنید از مواد طبیعی برای تمیز کردن پوست استفاده کنید. برای این کار پوست را با آب گرم بشویید و سپس با مواد طبیعی ماساژ دهید. هر روز صبح و عصر و در صورت نیاز بعد از ورزش کردن پوست را بشویید. از تمیز کردن بیشتر از حد خودداری کنید. زیرا این کار می تواند پوست را به تولید بیشتر چربی تحریک کند.

این ویژگی ها را می توانید در محصولاتی مانند موارد زیر بیابید:

  • سرکه سیب
  • عسل
  • روغن نارگیل
  • پروبیوتیک ها
  • روغن های گیاهی (مثل روغن درخت چای)

عسل پوست را آرام می کند، روغن نارگیل به مبارزه با باکتری ها و قارچ کمک می کند و روغن درخت چای منجر به تقویت پوست می شود.

تونینگ پوست

تونینگ گام مهمی در مراقبت مناسب از پوست است. این کار کمک می کند تا پس از پاکسازی، هر گونه مواد و ناخالصی باقی مانده از بین رفته و سطح pH طبیعی پوست متعادل شود.

از سرکه سیب به عنوان تونینگ استفاده کنید. برای این کار یک تکه پنبه را به سرکه سیب خام آغشته کرده و بر روی پوست بکشید. این کار را به خصوص بر روی آکنه و مناطق مستعد آن انجام دهید. البته اگر زخم باز دارید بهتر است از این محلول استفاده نکنید.

سرکه سیب حاوی پتاسیم، منیزیم، اسید استیک و آنزیم های مختلفی است که باکتری های روی پوست را از بین می برد. آکنه مزمن می تواند نتیجه باکتری ها و قارچ هایی باشد که در سطح پوست گسترش یافته و رشد کرده اند.

استفاده از ماسک

برای آبرسانی و ترمیم پوست، باید چند بار در هفته از ماسک استفاده کرد. ماست، عسل، دارچین، روغن های گیاهی و سایر مواد طبیعی، به هیدراته نگه داشتن پوست کمک کرده و با علل شایع آکنه مبارزه می کنند.

ماسک ماست و عسل: یک قاشق غذا خوری عسل خام را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. این ماسک را روی کل پوست پخش کنید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس به آرامی با یک پارچه مرطوب ماسک را پاک کنید.

ماسک دارچین و عسل: دو قاشق غذا خوری عسل خام، یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و 1/2 قاشق چای خوری دارچین را مخلوط کنید. این ماسک را به کل صورت به غیر از دور چشم بمالید. زیرا دارچین می تواند باعث تحریک چشم شود. 5 تا 10 دقیقه فرصت دهید و سپس ماسک را به آرامی با پارچه مرطوب بردارید. عسل و دارچین استفاده شده در این ماسک به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتری با هم به مبارزه با آکنه کمک می کنند.

دو قطره روغن درخت چای را به هر یک از ماسک های معرفی شده در بالا اضافه کنید. این روغن فعالیت آکنه را منحل می کند. روغن درخت چای یکی از بهترین روش های درمان خانگی آکنه است.

لایه برداری به طور منظم

سلول های مرده پوست به مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه کمک می کند. برای همین پاکسازی پوست اهمیت زیادی دارد. اسکراب های حاوی مواد شیمیایی می توانند پوست را بیشتر تحریک کنند. اما اسکراب هایی که در خانه تهیه می کنید هم ارزان هستند و هم آسیب به پوست وارد نمی کنند.

نمک دریایی، شکر قهوه ای و بلغور جو دوسر می توانند انتخاب خوبی برای تهیه اسکراب و درمان خانگی آکنه باشند. علاوه بر این، به یک عامل پایه نیز نیاز دارید. روغن نارگیل، کفیر و عسل هم گزینه های خوبی برا پایه اسکراب هستند.

این مواد به مبارزه با باکتری ها، قارچ ها و رشد بیش از حد کاندیدا در پوست کمک می کنند و بافت آن ها پوست مرده را حذف کرده و منافذ را باز می کند.

2 قاشق غذا خوری از عناصر خشک (نمک، شکر یا جو دوسر) را با 1 الی 2 قاشق غذا خوری از مواد پایه (روغن نارگیل، کفیر و عسل) مخلوط کنید. با یک حرکت دایره ای ترکیب را به پوست بمالید. از پیشانی شروع کنید و به سمت پایین بیایید. سپس ماسک را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

درمان لک ها

آکنه به خوبی به روغن درخت چای واکنش نشان می دهد. این ماده به عنوان یک ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. مانند روغن نارگیل، عسل و محصولات مخمری، روغن درخت چای هم با باکتری ها و قارچ ها مبارزه می کند.

با توجه به تحقیقات پزشکی، ژل های حاوی 5 درصد روغن درخت چای ممکن است همانند داروهای حاوی 5 درصد بنزویل پراکسید عمل کنند. محققان نشان داده اند که این روغن ممکن است بر روی پوست برخی از افراد به آرامی تاثیرگذار باشد.

در این درمان خانگی آکنه باید 4 الی 8 قطره روغن درخت چای و یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا روغن جوجوبا را مخلوط کنید. سپس آن را روی آکنه ها بمالید. کمی احساس سوزش طبیعی است. همیشه از یک روغن حامل برای رقیق کردن روغن درخت چای استفاده کنید. زیرا روغن درخت چای هنگامی که به طور مستقیم به پوست مالیده می شود ممکن است تحریک ایجاد کند.

مبارزه با باکتری ها

طبق گزارش منتشر شده در مجله Journal of Cosmetic Sciences، اسانس های موجود در روغن ریحان برای مبارزه با آکنه ناشی از باکتری مفید است. نه تنها روغن این ماده بلکه مصرف چای ریحان نیز می تواند به شما در درمان آکنه از داخل مبارزه کند.

علاوه بر این، چای این گیاه را می توانید به طور موضعی به عنوان یک تونر به مناطق دارای آکنه و مستعد آکنه بمالید. اسانس ریحان را نیز می توان به ماسک ها و پاک کننده ها ذکر شده در بالا اضافه کنید.

مرطوب کردن

بر خلاف باور عمومی، پوست مبتلا به آکنه هم باید مرطوب شود. در صورتی که پوست مستعد آکنه خشک باشد، بیشتر تحریک می شود که چربی تولید کرده و به این ترتیب آکنه تشدید شود. بنابراین با توجه به این استدلال یکی از روش های درمان خانگی آکنه مرطوب کردن پوست است. روغن نارگیل یک مرطوب کننده عالی است. اما ممکن است برای پوست برخی از افراد بیش از حد سنگین باشد.

یک مطالعه منتشر شده در Biomaterials نشان داد که اسید لوریک موجود در روغن نارگیل قوی ترین فعالیت ضد باکتری را در برابر آکنه ای که توسط باکتری ایجاد شده است نشان می دهد.

روغن نارگیل یکی از روغن های متنوع و سالم روی زمین است. تقاضای روزافزونی برای تولید محصولات زیبایی با روغن نارگیل وجود دارد. زیرا اسید لوریک، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در آن پوست را هیدراته نگه داشته و آن را بازسازی می کنند.

به عنوان یک مرطوب کننده روزانه ¼ قاشق چای خوری روغن نارگیل را کف دست ریخته و آن را روی صورت و گردن بمالید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه پوست با آن خیس شود. سپس به آرامی روغن اضافی را با یک پارچه خشک پاک کنید. مقدار جذب شده از این روغن، همه نیازهای پوست شما را مرتفع می کند. اگر بیش از این صبر کنید و روغن بیشتر جذب شود ممکن است پوستتان جوش بزند.

زمانی که آکنه روی پوست دارید، باید پوست را در برابر نور خورشید محافظت کنید. اشعه ماوراء بنفش، سلول های تولید کننده رنگدانه را تحریک می کنند و خطر ابتلا به آکنه را افزایش می دهد.

کرم های ضد آفتاب دارای مواد شیمیایی مضر می باشند که می توانند پوست حساس و آکنه دار را تحت تاثیر قرار دهند. تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل همانند روغن زیتون دارای SPF 8 است. برای استفاده از این روغن ها به عنوان محفاظت کننده در برابر نور خورشید، هر دو ساعت یک بار مقدار کمی از آن ها را روی پوست بمالید.

مصرف مکمل پروبیوتیک

به یاد داشته باشید، مبارزه با آکنه نیاز به درمان های خارجی و داخلی دارد. پروبیوتیک ها حامل باکتری های زنده هستند که برای هضم و عملکرد سیستم ایمنی مفید می باشند. به علاوه سلامت پوست را با مبارزه با آکنه بهبود می بخشند.

محققان بر این باورند که مکمل های غذایی پروبیوتیک درمان امیدوار کننده و ایمن برای آکنه هستند. این مطالعات نشان می دهند که آزمایشات بیشتری برای تایید مورد نیاز است. اما علائم امیدوار کننده می باشند.

مصرف گیاه گوگول

برای افرادی که از فرم کیستی آکنه رنج می برند، یک کارآزمایی بالینی کنترل شده نشان داده است که مصرف 500 میلی گرم مکمل گیاه گوگول کمی بهتر است تتراسایکلین در درمان آکنه عمل کرده است.

در این مطالعه، 25 میلی گرم گوگولسترون دو بار در روز به مدت سه ماه مصرف شد. این کار باعث کاهش آکنه شد. اما مهم تر از همه این است که 50 درصد از مبتلایان، شاعد عدم عود آکنه بودند. محققان خاطر نشان کردند که بیماران مبتلا به پوست ها چرب به طور قابل توجهی بهتر از دیگران در این مطالعه به درمان پاسخ دادند.

غذای سالم

به عنوان بخشی از پروتکل درمان خانگی آکنه از داخل، مهم است که غذاهایی را مصرف کنید که سبب افزایش قند خون و تولید انسولین نشوند. تمرکز باید بر روی سبزیجات دارای برگ سبز، انواع توت ها و پروتئین خالص باشد.

افزایش مصرف ماهی های وحشی، گوشت و مرغ بدون چربی در این رژیم باید در نظر گرفته شود. چربی های سالم برای سلامتی پوست و درمان خانگی آکنه ضروری هستند. بنابراین غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی قزل آلا وحشی را بیشتر مصرف کنید.

اضافه کردن غذاهای غنی از روی، مانند کفیر، ماست، گوشت بره، تخم کدو تنبل و مرغ نیز در درمان خانگی آکنه بسیار مفید است. بر اساس یک مطالعه که اخیرا در BioMed Research International منتشر شده است، بین سطوح پایین روی در بدن و شدت آکنه رابطه وجود دارد.

این مطالعه بر روی نوجوانان و جوانان مبتلا به آکنه ولگاریس متمرکز بود. آکنه ولگاریس نوعی از آکنه است که ناشی از التهاب و منافذ مسدود شده می باشد.

مواد غذایی که برای جلوگیری از آکنه باید مصرف آن ها را کم کنید نیز شامل روغن هیدروژنه، گلوتن، گندم، شکر و لبنیات معمولی است. همانطور که محققان دریافتند شیر و محصولات لبنی ممکن است شما را در معرض آکنه قرار دهند.

علاوه بر لبنیات معمولی، مهم است که آلرژن های شناخته شده یا غذاهایی که به آن ها حساس هستید را از برنامه غذایی خود حذف کنید. آلرژن های غذای رایج شامل گلوتن، آجیل، سویا، بادام زمینی و صدف های حلزونی هستند.

منبع : لیلی لند

اشتراک گذاری این مقاله در:

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *