کلینیک زیبایی دنیا تجاسم

روش های ساده و فوق‌العاده موثر برای رفع تیرگی پوست

اگر پوستتان درخشندگی خود را از دست داده‌ و تیره و کدر به نظر می‌آید، حتما برایتان این سؤال پیش آمده که علت تیرگی پوست چیست و برای رفع تیرگی پوست چکار می‌توان کرد و با چه روش‌هایی می‌توان سلامت و درخشندگی پوست را بازیابی کرد؟ در این مقاله به بررسی علل تیرگی پوست و معرفی ۹ روش توصیه ‌شده توسط متخصصان پوست برای برگرداندن دائمی درخشش پوست می‌پردازیم.

چه عواملی سبب کدر و تیره شدن پوست می‌شوند؟

پوست بزرگترین اندام بدن است. این اندام بزرگ گاهی اوقات درخشش خود را از دست می‌دهد و بی‌حال و کدر می‌شود. در چنین مواقعی باید به دنبال کشف علت و انجام اقداماتی برای رفع تیرگی پوست باشید. در ادامه به بعضی از رایج‌ترین دلایل تیره شدن پوست می‌پردازیم.

کم‌آبی (دهیدراتاسیون)

اگر به اندازه‌‌ی کافی آب ننوشید، ظاهر پوستتان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که بین نوشیدن آب به اندازه‌ی کافی و داشتن پوست سالم، ارتباط قوی‌‌ای وجود دارد. نوشیدن مقدار زیادی آب به افزایش آب‌رسانی به زیر سطح پوست کمک می‌کند. استفاده از سرم‌های آبرسان صورت هم می‌تواند در به دام انداختن رطوبت در لایه‌های فوقانی پوست مفید باشد.

استفاده‌ی ناکافی از مرطوب‌کننده

استفاده‌ی کم یا ناکافی از مرطوب‌کننده، به‌ویژه اگر پوست‌ خشکی داشته باشید، می‌تواند سلامت و شادابی پوست‌تان‌ را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از مرطوب‌کننده دو بار در روز می‌تواند به آبرسانی پوست، محافظت از لایه‌ی فوقانیِ ظریف پوست و رفع تیرگی پوست کمک کند.

تجمع سلول‌های پوستی مرده

سلول‌های مرده‌ی پوست به طور طبیعی هر روز بیرون ریخته‌ شده و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. اما گاهی اوقات سلول‌های مرده آن‌ طور که باید ریخته نمی‌شوند، بلکه روی سطح پوست جمع می‌شوند. این موضوع می‌تواند سبب خشک شدن، تیره شدن، فلس مانند شدن و ناهمگونی رنگ پوست ‌شود.

خشکی پوست

پوست خشک می‌تواند به سرعت تیره و بی‌حال شود. این مسأله به‌ویژه در ماه‌های زمستان که هوا سرد و خشک است، یا در صورت سکونت در شرایط آب‌وهوایی که رطوبت خیلی کمی‌ دارد، چشمگیرتر است.

مصرف تنباکو

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۱، استعمال دخانیات یک فاکتور محیطی مهم در پیری زودرس و تیرگی پوست است. این بررسی به این نتیجه رسید که استعمال دخانیات می‌تواند تولید کلاژن را مختل و فیبرهای الاستیک و بافت‌های ارتباطی در پوست را تجزیه کند. همچنین می‌تواند استرس اکسیداتیو در سلول‌های پوستی را افزایش دهد‌. تمام این عوامل می‌توانند سرعت فرایند پیری را افزایش دهند و منجر به کدر و تیره شدن پوست شوند.

پیری

پیری بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی است. پیری پوست هم یک مسأله‌ی طبیعی و گریزناپذیر‌ است. شما نمی‌توانید فرایند پیری را کنترل کنید، اما می‌توانید یک روتین مراقبت از پوست را دنبال کنید که پوستتان را برای سالم و درخشان ماندن، تغذیه و آب‌رسانی کند.

استرس

استرس یک مشکل بسیار رایج است که همه‌ی ما تجربه‌ی آن را در محل کار یا زندگی شخصی داشته‌ایم. چیزی که معمولا بیشتر افراد از آن چشم‌پوشی می‌کنند، تأثیر استرس بر سلامت است. پوست شما نشانه‌های استرس را در شکل آکنه (جوش)، کورک و تیره شدن نشان می‌دهد.

خواب ناکافی

پوست ما این فرصت را دارد که زمانی که خواب هستیم، خود را تجدید و بازسازی کند. اگر خواب کافی نداشته باشید، علائم خستگی (مثل تیره شدن) می‌توانند روی پوست ظاهر شوند.

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل برای حفظ سلامت پوست ضروری است. مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی تضمین می‌کند که پوستتان به‌خوبی تغذیه می‌شود. سبک زندگی مدرن بر روی عادات غذاخوردن ما تأثیر منفی می‌گذارد و ما را وادار می‌کند رژیم غذایی خود را نادیده بگیریم. این موضوع می‌تواند سبب تیره شدن پوست شود.

ویژگی‌های پوست تیره چیست؟

پوست تیره از طریق ویژگی‌های زیر توصیف می‌شود؛

  •  پیری پوست، پوست شما می‌تواند دچار چین و چروک و خطوط ظریف شود. گاهی این مسأله می‌تواند در نتیجه‌ی پیری پوست ناشی از آفتاب (photoaging) رخ دهد.
  • ناهمگونی رنگ پوست
  • بروز مشکلات پوستی و لکه
  • از دست دادن درخشش

چگونه پوست تیره را جوان‌سازی کنیم؟

حتما شما هم تجربه‌ی کدر و تیره شدن گهگاه پوست را داشته‌اید. اما اگر پوستتان همیشه تیره و خسته به نظر می‌آید، احتمالا برایتان این سؤال پیش آمده است که چطور می‌توان رنگ پوست‌ را بهبود بخشید. خبر خوب این است که گزینه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. در ادامه به معرفی ۹ روش برای رفع تیرگی پوست می‌پردازیم.

۱. با پوستتان با ملایمت رفتار کنید

حتما می‌دانید که هر شب باید آرایش و آلودگی‌هایی که سبب بسته ‌شدن منافذ پوست‌ می‌شوند را به طور کامل پاک کنید. اما نکته‌ی مهم این است که باید این کار را با ملایمت انجام دهید. از اسکراب‌های ناملایم و صابون‌های خشک‌ کننده‌ی پوست دوری کنید، چون می‌توانند سبب تحریک، قرمزی، جراحت، سفت شدن و پوسته‌ پوسته شدن پوست شوند.
در عوض، ابتدا با ملایمت و بدون آسیب رساندن به لایه‌ی فوقانی پوست، از روغن‌های پاک‌ کننده برای پاک کردن آرایش و ضدآفتاب استفاده کنید. سپس دوباره پوستتان را با یک پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید تا روغن پاک شود.

۲. از تماس پوست با آب داغ اجتناب کنید

رفتار ملایم با پوست شامل اجتناب از تماس پوست با آب داغ یا صابون‌های ناملایم هم می‌شود. آب داغ می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد؛ که این موضوع می‌تواند سبب خشکی و تحریک پوست شود. آب داغ همچنین باعث اتساع (گشاد شدن) رگ‌های سطحی پوست می‌شود، که این مسأله می‌تواند منجر به قرمز شدن موقت پوست شود.

به جای آب داغ، صورتتان را با آب ولرم بشویید. همچنین به دنبال پاک‌کننده‌هایی باشید که حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده‌ مثل روغن نارگیل، شی باتر یا روغن بادام هستند و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند.

۳. لایه‌ برداری پوست را تبدیل به روتین مراقبت از پوست کنید

لایه‌برداری منظم پوست، کلید داشتن پوستی درخشان است. جمع شدن سلول‌های پوستی مرده روی لایه‌های بیرونی پوست سبب تیره شدن، خشک شدن، فلس مانند شدن پوست و حتی مسدود شدن منافذ می‌شود. لایه‌برداری منظم پوست می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. لایه‌برداری همچنین به نرم و درخشان شدن پوست، کاهش ظاهر خطوط ظریف و یکنواخت کردن بافت پوست کمک می‌کند.

بعد از لایه‌برداری، زمانی که از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، یک لایه‌ی تازه از پوست که آماده‌ی حفظ رطوبت است، نمایان می‌شود. این مسأله به جوان‌سازی و شادابی پوست کمک می‌کند و سبب جوان‌تر، صاف‌تر و سالم‌تر به نظر رسیدن پوست می‌شود. لایه‌برداری منظم به مرور زمان می‌تواند فرایند تولید سلول‌های جدید و جایگزین شدن آن‌ها با سلول‌های جدید را افزایش دهد و تولید کلاژن را تحریک کند.

۴. سرم صورت را به روتین مراقبت از پوست اضافه کنید

سرم‌های صورت حاوی سطح بالایی از ترکیباتی هستند که به روشن شدن پوست، افزایش آبرسانی و کاهش علائم پیری کمک می‌کنند. سرم‌ها به سرعت جذب پوست می‌شوند، به همین دلیل می‌توانید یک یا دو بار در روز بعد از شست‌وشوی صورت از آن‌ها استفاده کنید. توصیه می‌شود از سرم‌هایی که حاوی ترکیبات زیر هستند، استفاده کنید؛

  • ویتامین C
  • ویتامین B3 (نیاسینامید)
  • فرولیک اسید
  • رزوراتول

این ترکیبات اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی‌ای دارند، که می‌توانند به جلوگیری و خنثی کردن آسیب رادیکال‌های آزاد (که کلاژن را تخریب می‌کنند) کمک کنند. ویتامین C همچنین به رفع تیرگی یا لکه‌های پوستی (هاپیرپیگمنتیشن) کمک کرده و به مرور زمان رنگ پوست شما را یکنواخت‌تر می‌کند. یکی دیگر از عناصر کلیدی در سرم‌های صورت «هیالورونیک اسید» است، که به طور موقت آب را در لایه‌های سطحی پوست به دام میندازد.

۵. ماسک صورت را فراموش نکنید

استفاده‌ی هفتگی از ماسک صورت، یک ابزار عالی دیگر برای رفع تیرگی پوست و درخشان کردن آن است. به طور کلی می‌توانید یک تا سه بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید، اما این مسئله به ماسک و نوع پوست شما بستگی دارد. حتما قبل از استفاده از ماسک‌‌های آماده‌، دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید. به دنبال ماسک‌هایی باشید که حاوی ترکیبات زیر هستند؛

  • آنتی‌اکسیدان
  • هیالورونیک اسید
  • شی باتر
  • سایر ترکیبات آبرسان و روشن‌کننده‌ی پوست

منبع : مجله دیجی کالا

اشتراک گذاری این مقاله در:

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *