کلینیک زیبایی دنیا تجاسم

۹ نیاز مهم پوست در تابستان

محافظت پوست در تابستان

همه ما بارها از زبان متخصصان پوست شنیده‌ایم که باید برای محافظت از پوست صورتمان در فصل تابستان از کرمهای ضدآفتاب کمک بگیریم، کلاه لبه‌دار بگذاریم یا پوست دست و بدن خود را با استفاده از لباسهای مناسب و نخی تابستانی بپوشانیم تا کمتر در معرض مضرات ناشی از اشعه مضر نور آفتاب قرار بگیریم. این درحالی است که شاید خیلی از افراد ندانند مهمترین توصیه‌ها برای آماده‌سازی پوست به منظور وارد شدن به فصل تابستان کدام است و همیشه از کدام نوع از مراقبتهای پوستی در فصل تابستان غافل میشوند و پوستشان را در معرض آسیبهای بزرگ و کوچک قرار می‌دهند. به همین دلیل، در ادامه این مطلب با ۹ مورد از مهمترین توصیه‌های متخصصان پوست برای ورود به فصل تابستان آشنا می‌شوید.

۱. پوستتان را پاکسازی کنید

یکی از اتفاقاتی که در روزهای سرد سال برای پوست می‌افتد، خشکی و تحریک‌پذیر شدن آن است. گاهی اوقات حساسیت بهاری، این مشکل را تشدید می‌کند و از اینرو پوست برای ورود به تابستان نیاز به پاکسازی دارد. برخی افراد گمان می‌کنند پاکسازی پوست تنها از طریق لایه‌برداریهای شیمیایی در کلینیک یا لایه‌برداری با ترکیبات شیمیایی در منزل امکانپذیر است.

این در حالی است که لایه برداری‌های شیمیایی باعث نازکتر و حساستر شدن پوست در مواجهه با آفتاب سوزان تابستان می‌شود و می‌تواند پوست صورت را در معرض آفتاب سوختگی یا لکه های ناخواسته قرار دهد. به همین دلیل، پیشنهاد میشود برای پاکسازی پوست صورت به منظور ورود به فصل تابستان، از محصولات حاوی اسیدهای میوه و بتدریج بهره ببرید.

۲. چربی پوستتان را کم کنید

توصیه دیگری که برای پیشگیری از آزار رسیدن به پوست در فصل تابستان از سوی متخصصان پوست مطرح می‌شود، کاهش میزان چربی پوست است. معمولا میزان ترشح چربی در سطح پوست، مخصوصا پوست صورت، در فصل تابستان و با افزایش تعریق بیشتر می‌شود. از اینرو، افراد زیادی در این فصل از جوشهای صورت یا لکه های پوستی شکایت می‌کنند. توصیه ما به این افراد شستن بیشتر پوست صورت در طول روز حداکثر ۲-۳ بار با آب ولرم و پنهای آنتی باکتریال است.

۳. قبل از زدن کرم ضدآفتاب پوستتان را پاک کنید

یکی از خطاهای رایج آرایشی بهداشتی با شروع فصل گرما که منجر به ایجاد جوش، آکنه و جوشهای سرسیاه روی پوست صورت می‌شود، تمیز نکردن پوست قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب است. معمولا بیشتر افراد هنگام تجدید کرم ضدآفتاب خود در طول روز آن را روی پوست آلوده خود می‌زنند. این درحالی است که پوست صورت باید قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب با یک دستمال مرطوب کاملا از آلودگی و کرمی که از چند ساعت پیش روی پوست باقیمانده، پاک شود و سپس کرم جدید مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت، منفذهای پوستی با چربی و آلودگی بسته نمی‌شوند و احتمال ایجاد جوش و آکنه پایین می‌آید.

۴. کرم ضدآفتاب تابستانی انتخاب کنید

شاید خیلی از افراد گمان کنند کرم ضدآفتاب، تابستانی و زمستانی ندارد، اما متخصصان پوست معتقدند نوع کرم ضدآفتاب شما باید همراه با تغییر فصل تغییر کند. به عبارت ساده‌تر، در فصل تابستان پوست بیشتر عرق می‌کند و کمتر حالت خشکی زمستان را به خود می‌گیرد. از اینرو، بهتر است کرم ضدآفتاب تابستانی بدون روغن و مقاوم در برابر آب باشد (عبارت water-resistance روی آن درج شده باشد) تا تعریق پوست باعث کاهش اثربخشی ترکیبات موجود در کرم نشود.

۵. از مرطوب کننده‌ها به جای نرم کننده‌ها استفاده کنید

یکی دیگر از مهمترین توصیه‌های متخصصان پوست برای آماده‌سازی پوست در فصل تابستان، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده به جای انواع نرم کننده است. کرمهای نرم‌کننده معمولا برپایه یک نوع چربی مانند روغن بادام، روغن نارگیل و… هستند، اما کرم‌های مرطوب کننده بر پایه آب شکل می‌گیرند. از اینرو، استفاده از مرطوب کننده‌ها در فصل تابستان که بدن با تعریق و کم آبی سطح پوست مواجه است، برای ایجاد لطافت و شادابی مناسب‌تر از محصولات نرم کننده است. کرمهای نرم کننده روغنی باعث ایجاد حس سنگینی و خفگی در پوست دست و صورت در فصل تابستان خواهند شد.

۶. محصولات آرایشی سبکتر انتخاب کنید

تعریق، گرما و چرب شدن بیشتر سطح پوست، باعث حساس‌تر شدن پوست در برابر محصولات آرایشی در فصل تابستان می‌شوند. از اینرو، متخصصان پوست توصیه می‌کنند علاوه بر سبک کردن آرایش سطح پوست در فصل تابستان، از محصولات چندمنظوره کمک بگیرید تا نیاز به استفاده از لوازم آرایش در شما کمتر شود. به همین علت میتوانید در تابستان به جای استفاده از انواع کرم پودرها یا ترکیبات پوشاننده مشکلات پوستی، از کرم ضدآفتاب حاوی رنگدانه کمک بگیرید.

۷. از ماسک طبیعی میوه‌ها غافل نشوید

افزایش حرارت پوست در فصل تابستان باعث تشدید مشکلات پوستی در این فصل می‌شود. از اینرو، بهتر است در فصل تابستان حداقل ۳ شب در هفته از ماسک طبیعی میوه‌ها برای ایجاد آرامش در پوست صورتتان کمک بگیرید. به این منظور، توصیه می‌شود روزهای زوج یا روزهای فرد هر هفته حدود ۱ ساعت قبل از خواب، یک نوع میوه مانند خیار، توت فرنگی، لیموترش یا هلو را به‌صورت پوره یا حلقه حلقه دربیاورید و آن را روی پوست صورتتان بزنید. ۳۰ دقیقه با این ماسک دراز بکشید و پس از آن صورتتان را با آب ولرم بشویید و با حولهای نرم و نخی خشک کنید. پس از این کار مقداری کرم مرطوب‌کننده (ترجیحا حاوی ترکیبات آنتیباکتریال) روی صورتتان بزنید و بعد بخوابید.

۸. به اندازه کافی آب بنوشید

یکی از عوامل تحریک حساسیت پوستی در فصل تابستان، خشک شدن پوست و کاهش انعطاف پذیری آن به دلیل تعریق فراوان است. به همین دلیل متخصصان پوست توصیه میکنند حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز مصرف کنید تا پوستی شفافتر و شادابتر در فصل تابستان داشته باشید.

۹. مراقب پوست لب‌ها باشید.

خشک و حساس شدن پوست لب‌ها جزو رایج ترین مشکلات پوستی در فصل تابستان است زیرا بیشتر افراد از رسیدگی به پوست لب در این فصل غفلت می‌کنند. پوست لب‌ها باید در تمام روزهای تابستان، مخصوصا در افرادی که ساعت‌های زیادی از روز را بیرون منزل سپری می‌کنند، با کمک کرم ضدآفتاب مخصوص لب یا ضدآفتابهای چندکاره پوشانده شود. بهتر است شب‌ها قبل از خواب، از محصولات مراقبت از لب که حاوی روی، ویتامین E یا ویتامین C هستند نیز کمک بگیرید.

منبع : دکتر نیلفروش زاده

اشتراک گذاری این مقاله در:

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *